Defense Industry and Science and Technology Policy in the Post-Soviet States: Soviet Legacy and Today’s Realities
https://doi.org/10.24833/2782-7062-2022-1-4-8-24
Abstract
The industrial potential of the heavily industrialized post-Soviet states is developing mainly due to the capacities established before 1991 and focused on supporting the Soviet military-industrial complex. In this regard, it is necessary to trace the development of the Soviet military industry and to identify its nature which served as the basis for subsequent evolution in the present and fundamentally different political and economic conditions. After 1991, the military construction in the newly independent states started on the basis of the Soviet stocks of weapons and military equipment obtained from the territorial military districts of the former USSR. Although the stage of redistribution of the Soviet military-technical heritage coincided chronologically with several major military conflicts, it is important to note that in almost every case this legacy was excessive so it many times exceeded the needs and the resource base necessary for the maintenance and development of the available arsenals. The disproportion between the objective needs in the field of national defense and real economic opportunities and highly resource intensive military and mobilization infrastructure designed in the USSR for a global war, resulted in the rapid degradation of the armed forces in most post-Soviet states. At the second stage, already in the 21st century, amid their relative political and economic stabilization the post-Soviet states had to formulate military-strategic priorities more precisely. The chaotic development of Soviet arsenals was replaced by more systematic and economically justified policies for armed forces construction, pertaining to the foreign policy needs.
About the Author
V. I. YakuninRussian Federation
Vladimir I. Yakunin, Doctor of Political Science, Head of the Department of State Politics of the Faculty of Political Science
References
1. Арбатов А., Дворкин В. (2013). Военная реформа России: состояние и перспективы. Москва: Московский центр Карнеги. 79 с.
2. Барабанов М.С. (ред.). (2010). Новая армия России. Москва: Центр анализа стратегий и технологий. 168 с.
3. Барабанов М.С., Кашин В.Б., Макиенко К.В. (2013). Оборонная промышленность и торговля вооружением КНР. Москва: Центр анализа стратегий и технологий, Российский институт стратегических исследований. 272 с.
4. Богданов К.В. (2019). Государственные программы вооружений на период 2011-2020 гг. и 2018-2027 гг.: реализация и перспективы исполнения. Военно-экономическое развитие в свете глобальных трансформаций. Отв. ред. Л.В. Панкова, С.Ю. Казеннов, О.В. Гусарова. Москва: ИМЭМО РАН. С. 77–80.
5. Дубцов Г.Ф. (2015). Состояние и перспективы развития военной организации Казахстана. Астана: КИСИ. 212 с.
6. Кучеренков А.И. (2010). Современный оборонно-промышленный комплекс Украины и его конкуренция с российскими спецэкспортерами на мировом рынке вооружений и военной техники. Аналитические обзоры РИСИ, № 3(26). Москва: РИСИ. 32 c.
7. Леонович А.Н., Тихонович Н.С. (2019). Республика Беларусь на мировых рынках ВВТ. Военно-экономическое развитие в свете глобальных трансформаций. Отв. ред. Л.В. Панкова, С.Ю. Казеннов, О.В. Гусарова. Москва: ИМЭМО РАН. С. 63–69.
8. Макиенко К.В. (ред.). (2018). В ожидании бури: Южный Кавказ. Москва: Центр анализа стратегий и технологий. 200 с.
9. Макиенко К.В. (ред.). (2020). Союзники. Москва: Центр анализа стратегий и технологий. 176 с.
10. Миллер С.Э. (2005). Военная мощь Москвы: Россия в поисках безопасности в переходную эпоху. Вооруженные силы России: власть и политика. Кембридж (MA); Лондон: Американская академия гуманитарных и точных наук. С. 1–49.
11. Пухов Р.Н. (ред.). (2021). Буря на Кавказе. Москва: Центр анализа стратегий и технологий. 128 с.
12. Федоров Ю.Е. (2013). Государственная программа вооружений – 2020: власть и промышленность. Индекс безопасности, 4(107), 41–59.
13. Шлыков В.В. (2002). Что погубило Советский Союз? Генштаб и экономика. Военный вестник МФИТ, 9, 1–192.
14. Шлыков В.В. (2005). Оборонная экономика в России и наследие структурной милитаризации. Вооруженные силы России: власть и политика. Кембридж (MA); Лондон: Американская академия гуманитарных и точных наук. С. 191–286.
15. Яременко Ю.В. (1998). Экономические беседы. Москва: Центр исследований и статистики науки. 343 с.
16. Яременко Ю.В. (2015). Современная экономика России: анализ и стратегия развития. Проблемы прогнозирования, 5, 4–10.
17. Baizakova Z. (2014). Kazakhstan’s Military-Industrial Complex: “Its Own” or “Someone Else’s”. Fort Leavenworth: The Foreign Military Studies Office. 25 p.
18. Connolly R., Boulegue M. (2018). Russia’s New State Armament Programme: Implications for the Russian Armed Forces and Military Capabilities to 2027 / Research Paper. Royal Institute of International Affairs, Russia and Eurasia Programme. Seven Bridges Press. 40 p.
19. Connolly R., Sendstad C. (2017). Russia`s Role as an Arms Exporter: The Strategic and Economic Importance of Arms Exports for Russia. Research Paper. Royal Institute of International Affairs, Russia and Eurasia Programme. Chatham House. 32 p.
20. Peyrouse S. (2017). Armament Strategies and Development of the Kazakhstani Military-Industrial Complex: Stakes and Perspectives. Central Asia Program. CAP Papers 185. 29 p.
21. Shibutov, M, Solozobov, Yu., Malyarchuk, N. (2019). Kazakhstan-Russia Relations in Modern Era. International Institute for Global Analyses. Analytical Dossier N. 3/2019. 66 p.
Review
For citations:
Yakunin V.I. Defense Industry and Science and Technology Policy in the Post-Soviet States: Soviet Legacy and Today’s Realities. Governance and Politics. 2022;1(4):8-24. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2782-7062-2022-1-4-8-24