Preview

Governance and Politics

Advanced search

Legal Regulation of the Scientific Sphere in Russia and the USA

https://doi.org/10.24833/2782-7062-2022-1-3-35-67

Abstract

The article is devoted to the specifics of the legal regulation of the scientific sphere in Russia and the United States, features of legal regulation, the key problems. The academic relevance of the work is determined by the priority of the scientific sphere in the context of global competition and the strategic importance of its high-quality legal regulation. The methodological basis of the study embraces comparative legal and formal legal methods. The authors carry out a critical analysis of regulatory legal acts devoted to the regulation of the scientific sphere in Russia and the United States, identify the levels of legal regulation, note the features and specific features of legal regulation, identify the similarities and differences in approaches to legal regulation, analyze the history and development of science as a social institution in both states, the origins of the common problems of the unsystematic character of legal regulation in both countries.

About the Authors

A. A. Vasiliev
Altai State University
Russian Federation

Anton A. Vasiliev - Doctor of Law, Professor, Director of the Institute of Law, Head of the Department of Theory and History of State and Law



J. V. Pechatnova
Altai State University
Russian Federation

Julia V. Pechatnova - Assistant, Department of Theory and History of State and Law



References

1. Авдулов А.Н. Кулькин А.М. (2003). Системы государственной поддержки научно-технической деятельности в России и США: Процессы и основные этапы их формирования / РАН. ИНИОН. Центр науч.-информ. исслед. По науке, образованию и технологиям. М.: ИНИОН. 84 с.

2. Берг Л.Н. (2014). Основные этапы российской правовой политики в сфере научной деятельности. Политика и общество. № 10. С. 1155-1160.

3. Берг Л.Н. (2015). Проблемы законодательного обеспечения научной деятельности в России. Актуальные проблемы российского права. № 1. С. 3.

4. Бердашкевич А.П. (2012). О направлениях реформирования законодательства о науке. Инновации. № 11. С. 100-104.

5. Бурстин Д. (1993). Американцы: колониальный опыт. М.: Прогресс.

6. Волобуев П.В. (1987). Русская наука накануне Октябрьской революции. Вопросы истории естествознания и техники. № 3.

7. Габов А.В., Путило Н.В., Гутников О.В. (2017). Проект федерального закона о науке - новый формат правового регулирования научной и инновационной деятельности. Вестник Пермского университета. Сер. Юридические науки. № 38. С. 385-399.

8. Гумеров Л.А. (2017). Потенциал права в реализации функций государства в научно-технологической сфере: проблемы и перспективы. Ученые записки Казанского университета. Сер. Гуманитарные науки. № 159(2). С. 333-340.

9. Игнатов И.И. (2012). Роль акта Бэя-Доула (Bayh-Dole act, 1980) в трансфере научных знаний и технологий из американских университетов в корпоративный сектор: итоги тридцатилетнего пути. Управление наукой и наукометрия. № 12. С. 159-188.

10. Куркова К.М. (2020). Научно-технологическая политика США: Становление нормативно-правового регулирования. Colloquium-Journal. № 9-9(61). С. 22-25.

11. Лапаева В.В. (2003). Закон о науке: анализ нормативного содержания. Законодательство и экономика. № 5. С. 4-5.

12. Макинерни Д. (2009). США. История страны. М.: ЭКСМО.

13. Пономарева Д.В., Барабашев А.Г. (2019). Правовое регулирование сотрудничества российской федерации и Соединенных Штатов Америки в сфере науки и технологий. Актуальные проблемы российского права. № 7. С. 115-122.

14. Серебряков А.А. (2021). Обзор нормативных правовых актов в сфере регулирования науки (01.01.2021 - 01.09.2021). Управление наукой: теория и практика. № 3(3). С. 226-235.

15. Юдин Б.Г. (1993). История советской науки как процесс вторичной институционализации. Философские исследования. № 3. С. 91-94.

16. Geiger, R.L. (1993). Research and Relevant Knowledge. American Research Universities since World War II, N.Y., Oxford.

17. Hong, L., Page, S. (2004). Groups of Diverse Problem Solvers Can Outperform Groups of High-Ability Problem Solvers. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 16385-16389.

18. Kevles, D.J. (1978). The Physists. The Physicists: The History of a Scientific Community in Modern America. N.Y.: Random House Inc.

19. Loomas, R. (2013). The Man Who Invented the Twentieth Century. Nikola Tesla, Forgotten Genius of Electricity. N.Y.

20. Moser, P., Voena, A., Waldinger, F. (2014). German Jewish Emigres and US Invention. American Economic Review, 3222-3255.

21. Thompson, A. (2014). Does Diversity Trump Ability? An Example of the Misuse of Mathematics in the Social Sciences. Notices of the American Mathematical Society, 1024-1030.

22. Wright, L.B. (2002). The Cultural Life of the American Colonies. Courier Corporation.


Review

For citations:


Vasiliev A.A., Pechatnova J.V. Legal Regulation of the Scientific Sphere in Russia and the USA. Governance and Politics. 2022;1(3):35-57. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2782-7062-2022-1-3-35-67

Views: 377


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2782-7062 (Print)
ISSN 2782-7070 (Online)